6 Tips om je beter te voelen in de winter

Jaarlijks voelen duizenden mensen zich somber in de winter. Herken jij dat ook?

Het mooie zomerweer is (helaas) weer voorbij en de herfst is nu echt begonnen. We hebben wat tips voor je verzameld die je wellicht kunnen helpen om je wat beter te voelen deze maanden.

Met stip op 1: ga naar buiten
Ik heb de verwarming deze week al aangezet. Eind september… tja. 16 graden in huis vind ik toch écht te koud! Veel mensen worden een beetje suf van die warmte. Je gemoed wordt er daardoor niet beter op en je kakt een beetje in. Het helpt echt om dan even een rondje te gaan lopen buiten! Iedereen weet inmiddels dat beweging goed is, maar het ook doen is vaak een ander verhaal. 😉  Geloof me, buitenlucht zal je goed doen en je krijgt er direct meer energie van.

Tip 2 – Slik vitamines
Veel mensen hebben in de winter een vitamine tekort en voelen zich daardoor futloos. Kies voor een goede multivitamine, bij voorkeur op natuurlijke basis zodat je lichaam de vitamines goed op kan nemen in je lichaam.
Doordat veel mensen niet veel buiten komen in de winter, hebben veel mensen ook een tekort aan vitamine D. Daarom is het belangrijk om ook in deze maanden even te gaan wandelen buiten. Een half uurtje is al voldoende. Vitamine D zit ook in voeding als vette vis (zalm, makreel en tonijn), kaas, eigeel en zuivel.

Tip 3 – Pak je slaap
Als je moe bent, geef er een keer aan toe, ook al is het pas 21.00 uur. Veel mensen gunnen zich er de tijd niet voor (ik ook niet), maar de volgende ochtend ben je blij dat je het gedaan hebt.

Tip 4 – Drink weinig alcohol
Alcohol breekt vitamines en mineralen af.  Minderen met alcohol ontlast je lichaam. Zeker de mensen die wel een paar biertjes of wijntjes lusten, zullen het verschil merken. Je komt fitter je bed uit, je lichaam hoeft minder hard aan de slag om alle afvalstoffen af te voeren.  Geniet bijvoorbeeld door de week van groene thee of maak een lekkere smoothie voor jezelf.

Tip 5 – Eet gezond
Eet veel groente en fruit om zo te zorgen voor extra vitamines en mineralen die je lichaam nodig heeft. Ben je niet zo van de groentes? Maak dan een groente smoothie met wat fruit. Binnen vijf minuten heb je een flinke shot vitamines binnen. Op internet is er veel informatie te vinden over de voordelen van smoothies en zijn er tal van recepten te vinden. Vind je het te veel gedoe? In de supermarkt (diepvries) bestaan ook doosjes met groente en fruit waar je alleen verse sinaasappelsap bij hoeft te doen. Zelfs verse sinaasappelsap kun je tegenwoordig vers persen bij de supermarkt! Hoe makkelijk wil je het hebben?

Tip 6 – Neem een massage 😉
Zorg voor voldoende ontspanning en verwen jezelf met een heerlijke massage. Naast ontspanning verhoogt een massage ook je weerstand. Het maakt je hoofd leeg en helpt tegen stress. Na een massage voel je je een stuk beter! Gewoon inplannen dus :-).

Heb jij nog een leuke tip? Laat het ons weten!

winterdip

Massage tip 8 – doe rustig aan na de massage, drink water

Na een massage gelijk opstaan en door gaan met je werk, is niet echt een goed idee. Blijf na een massage even liggen en ga dan eerst even op de rand van de massagetafel zitten. Je kunt namelijk een beetje duizelig zijn. Als je voelt dat je niet duizelig bent, kom dan rustig van de tafel af. Je kunt je daarna rustig aankleden en nog wat water drinken.

Water drinken helpt om de vrijgekomen afvalstoffen te verwijderen uit je lichaam via je nieren of je blaas. Wanneer je wat water drinkt na een massage heb je meer profijt van de positieve gevolgen van een massage.

Vaak denken mensen na een massage: “Dit moet ik vaker doen!” Heb je hier tijd en geld voor, maak dan gelijk een nieuwe afspraak. Van uitstel komt vaak afstel en een massage is goed voor je! Je neemt even tijd voor jezelf, het helpt bij vermoeidheid, kan helpen bij een betere nachtrust, het helpt bij stress en ga zo maar door.

De effecten van een massage zijn groot. Hoe vaker jij een massage neemt, hoe beter jij je zult voelen en hoe sneller je lichaam zal reageren op alle voordelen die een (ontspanning) massage kan bieden.

Massage tip 7 – Praat niet tijdens een massage

Praat niet over allerlei dingen tijdens de massage, tenzij het iets is wat met de massage te maken heeft. Als iets niet fijn is dan kun je dat uiteraard gelijk aangeven, anders bestaat de kans dat je daar op gaat letten en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Feedback geven aan de masseur kan de massage prettiger maken, maar je kunt dit ook bewaren voor na de massage.

Doordat men letterlijk weer even thuiskomt in het lichaam, kan een massage een perfecte manier zijn om even naar binnen te keren. Geef jezelf de ruimte om dit zonder afleiding te kunnen doen.

In de vorige tip hebben we het al benoemd: probeer tijdens de massage op je ademhaling te letten. Als je bewust aan het ademhalen bent, stop je met nadenken. Je wordt er rustiger van. Ook kun je je aandacht richten op de handen van de masseur. Zo ben je bewust van je lichaam en focus je op de massage.

 

Massage tip 6 – Stop even met denken

Je bent er waarschijnlijk heel goed in: nadenken. Bewust of onbewust. Je gedachten blijven maar gaan. Wat moet ik straks allemaal nog doen? Oh, dat moet ik écht niet vergeten. Hoe zal het gesprek morgen gaan? Ik moet morgen eerst even die factuur betalen…. Je kent het vast wel.

Het is erg lastig om je gedachten even stil te zetten. Je gedachtestroom blijft maar door gaan. Toch is het lekker om deze gedachten even uit te kunnen zetten. Hier zijn veel verschillende manieren voor.

Het kan tijdens een massage helpen om op je ademhaling te letten. Als je bewust aan het ademhalen bent, stop je met nadenken. Je wordt er ook rustiger van. Ook kun je je aandacht richten op de handen van de masseur. Zo ben je bewust van je lichaam en focus je op de massage. Je zult merken dat je met deze twee simpele tips minder in je hoofd bezig bent. Zo kun je echt even ontspannen tijdens de massage.

Massage tip 5 – Ontspan

Probeer tijdens de massage zo veel mogelijk te ontspannen. Adem zo diep en rustig mogelijk. Wanneer je op je ademhaling let, zul je merken dat je hoofd wat rustiger wordt. Het is namelijk niet de bedoeling dat je tijdens een massage een to do lijstje maakt voor je werk of voor thuis. Adem diep in en zo rustig mogelijk weer uit.

Je mag echt helemaal ontspannen en loslaten. Wij doen het werk en jij hoeft helemaal niks te doen. Als je merkt dat je om wat voor reden dan ook gespannen bent, geef dit dat gerust aan. Samen kunnen we kijken wat we hier aan kunnen doen.

Massage tip 4 – Neem een douche voor de massage

Even douchen voor een massage is erg prettig voor zowel jezelf als de masseuse.

Een warme douche kan de spanning verlichten en gevoelige spieren even kalmeren. Laat het warme water een paar minuten stromen op je rug, schouders en je nek en probeer daarbij te ontspannen. Haal een paar keer diep adem en gun jezelf even de tijd.

Studies hebben aangetoond dat je minder nerveus wordt van een warme douche, het zorgt er voor dat ons oxytocine-niveau wordt verhoogt. Fijn voor mensen die dagelijks veel stress ervaren.

Kortom, een douche helpt je ontspannen, zodat je rustig en relax aan de massage kunt beginnen.

Smeer jezelf na het douchen niet in met bodylotion of crème. Trek makkelijke kleding aan waar je jezelf prettig in voelt.

Massage tip 3 – Neem de tijd voor een massage

Het beste is om geen afspraken direct voor of na de massage in te plannen. Zorg dat je op tijd bent voor de massage. Dan kun je je volledig concentreren op de massage.

Heb je een massage aan huis, neem dan even een warme douche van te voren. Zo ben je al wat meer ontspannen als je aan de massage begint. Als je een massage in een salon hebt geboekt vertrek dan op tijd, zodat je niet gestrest aan komt. Het is jammer als je het begin van de massage nodig hebt om bij te komen.

Wanneer je na de massage direct naar een andere afspraak moet geeft dat ook spanning. Het doel van een massage is juist de ontspanning. Zorg voor ruimte en tijd voor jezelf, zodat je nog lang kunt nagenieten van de massage.